Posti Smartship
Shopify ohjeet

 
 

Jos haluat kokeilla appia ilman Posti Smartship tunnuksia tai oikeita lähetyksiä, laita applikaation testitila päälle ja seuraa allaolevista ohjeista vain kohdat 5–10.

 

Hanki Posti Smartship -tunnus

 

Käyttääkseen Posti SmartShipia sopimusasiakas tarvitsee tunnukset Postin asiointiportaaliin. Tunnukset voi tilata alla olevasta linkistä. as
http://www.posti.fi/yritysasiakkaat/lomakkeet/tunnustilaus.html

Uuteen Posti SmartShipiin kirjaudutaan Asiointiportaalin kautta:
http://www.posti.fi/yritysasiakkaat/asiointiportaali/

Ohessa lisäohjeita asiointiportaalin käyttöön:
http://www.posti.fi/yritysasiakkaat/asiointiportaali/palvelut-asiointitunnuksilla/index.html

Sopimusasiakas tilaa integraation Posti SmartShip-järjestelmän verkkokaupasta: 
Ohje sopimusasiakkaalle integraation tilaamiseksi ja aktivoimiseksi:

http://www.posti.fi/liitteet-yrityksille/ohjeet/posti-smartship-integraation-tilaaminen.pdf

Opastusvideo sopimusasiakkaalle integraation tilaamiseksi ja aktivoimiseksi:
https://www.youtube.com/watch?v=L7WlG0XlH10

Tarvittaessa yhteydessä Postin asiakaspalveluun.

 

1. Tilaa APIConnect-lisäpalvelu

Posti Smartship -tiliin liitettävä API-connect palvelu tarvitaan jotta voit luoda appimme tarvitseman API-avaimen.

Video-opastus

Odota, että sähköpostiisi tulee vahvistus siitä että palvelu on liitetty Smartship-tilillesi.

 
 

2. Luo Posti Smartship API-avain

 

Api-avain mahdollistaa yhteyden Posti Smartship Shopify applikaatiomme ja Posti Smartship -tilisi välillä.

  1. Katso opastusvideo alempaa.
  2. Käytä Developer-Idnä: 0050000037
  3. Kopioi talteen luomasi API-avaimen yhdistetty tunnus

Video-opastus

 

3. Etsi "logistiikan sopimustunnus"

Video-opastus

 

4. Lisää tiedot appin asetuksiin

Video-opastus

 

5. Luo ja liitä toimitustavat

Luo Shopifyn asetuksissa haluamasi toimitustavat. Valitse niille haluamasi nimet, hinnat sekä painorajoitukset. 
Liitä applikaatiomme asetuksissa Shopifyssä luomasi toimitustavat niitä vastaaviin Postin toimitustapoihin.

Video-opastus

 

6. Postiennakko

Jos haluat käyttää Postiennakkoa, luo Postiennakko -niminen 'Manual payment' -maksutapa.  Lisää tilinumerosi ja pankkisi BIC-koodi appimme asetuksiin.

Video-opastus

 

7. Laita puhelinnumero pakolliseksi

Osa Postin toimitustavoista vaatii Puhelinnumeron. 
(LISTA PUHELINNUMERON VAATIVISTA TOIMITUSTAVOISTA TULOSSA TÄHÄN)
Jos käytät puhelinnumeroa vaativaa toimitustapaa, kannattaa puhelinnumero antaminen asettaa pakolliseksi. 
Settings -> Checkout -> Form options -> Phone number (required)

Video-opastus

 

8. Luo ja tulosta osoitetarrat

Applikaatiossa on 2 eri nappia osoitetarrojen luomiselle.
Toinen vain luo osoitetarrat, toinen luo osoitetarrat, fulfillaa tilauksen ja lisää tilaukseen seurantakoodin. 

Tärkeä huom!
Fulfillaa Postin toimittamat tilaukset aina käyttäen "Luo osoitetarrat & Fulfill" -nappia, älä ikinä käyttäen Shopifyn omaa "Fulfill orders" -nappia. Tämä siksi, että "Luo osoitetarrat & Fulfill" -napilla fulfillaus huomaa jos kyseisten tilausten osoitetarrat on jo luotu aiemmin eikä luo osoitetarroja uudestaan, mutta fulfillaa tilaukset ja lisää niihin Postin seurantakoodin.
Shopifyn oma "Fulfill orders" ei lisää koskaan tilauksiin Postin seurantakoodia. 

Eli:

Video-opastus

 

9. Lisää Pakettiautomaattivalitsin

Suurin osa verkkokauppojen asiakkaista haluaa itse valita mieleisensä Postin Pakettiautomaatin johon tilaus toimitetaan. Asiakkaidemme mukaan yli 70% asiakkaista valitsee itse pakettiautomaatin jos se on mahdollista. 

Tätä varten olemme luoneet Posti Pakettiautomaatit Shopify -applikaation.

Posti Smartship app ja Posti Pakettiautomaatit app toimivat tietysti täydellisesti yhdessä.

Huom! Posti Pakettiautomaatit Shopify -app vaatii Shopify Advanded tai Shopify Plus -tason.

10. Kerro meille miten kävi

Oliko ohjeet epäselvät? Tuliko vastaan bugeja? Muuta kysyttävää tai toiveita uusille ominaisuuksille? Tai toiveita kokonaan uusille Shopify -applikaatioille?
Me teemme niitä ja autamme asiakkaitamme kaikkeen Shopify-koodaukseen liittyvässä.

Ota rohkeasti yhteys info[at]kooditoimisto.fi !

 

Info & FAQ 

Paljonko app maksaa?

Posti Smartship -appin hinta on $20/ominaisuus/kk. Käytä joko Shipping labels- tai Pickup points -ominaisuutta tai vaikka molempia. Maksat vain käyttösi mukaan!

Muista kysyä meiltä uuden Shopify-kauppiaan alennusta, jos tilausmäärät ovat vielä pieniä.

Mitä tarrakokoja voin käyttää Smartshipissä?

Tarjotut printtausformaatit ja niihin liittyvät tarrat:
1xSTE (110x190mm) ilman kuittausosaa, A5  —  laser-a5
107x225, kuittausosa keskellä — thermo 225
107x251mm kuittausosalla — thermo-se
Laser A4 (rahtikirjoille, tulliasiakirjoille ym.) — laser-a4

KUINKA VOIN LÄHETTÄÄ ASIAKKAALLENI SEURANTAKOODIN SÄHKÖPOSTITSE?

Lisää seuraava koodi (muokattuna haluamaasi muotoon) sähköpostitemplateen Settings -> Notifications -> Order confirmation:

Huom! Olemme tehneet valmiit suomenkieliset käännökset kaikkin Shopifyn sähköposti-templateihin. Jos copy-paste -valmiit valmiit käännökset kiinnostaa, ota yhteyttä info[at]kooditoimisto.fi.

 

Kuinka voin määrittää postiluukusta mahtuvien lähetysten (Pikkupaketti, Kirje) tilausten maksimikoot? Haluan että asiakkaat voivat tilata NÄILLÄ TOIMITUSTAVOILLa vain postiluukusta mahtuvia tuotteita.

Työstämme tätä ominaisuutta applikaatiossamme. Tarvitsemme vielä lisää palautetta siitä kuinka se kannattaa toteuttaa. Ota yhteyttä ja kerro miten haluaisit sen toteutettavan niin koodataan ominaisuus!

Tällä hetkellä monet asiakkaamme käyttävät seuraavaa ratkaisua:

  1. Laita postiluukusta mahtuvan toimitustavan maksimipainoksi Shopifyn asetuksissa tietty painomäärä, esim. 1kg. 
  2. Määritä postiluukusta mahtuvien tuotteiden painot sen mukaan montako niitä mahtuu postiluukusta kerralla. Jos niitä mahtuu 1kpl, laita painoksi 999g. Jos niitä mahtuu 2, laita painoksi 499g jne. 

Haluamme kuitenkin toteuttaa tähän hyvän ratkaisun, joten kaikki ideat otetaan vastaan.

Pitääkö jokaiselle tuotteelle antaa paino? Entä miten lisään paketin painon tilaukseen?

Tuotteille ei tarvitse antaa painoja sillä toimitukset punnitaan aina Postin päädyssä. Tämän takia myöskään paketin painoa ei tarvitse määritellä.
Saamamme vastaus Postilta:
”Posti mittaa ja punnitsee lajittelussa paketit, joten painon kertominen on vapaaehtoista, Suosittelemme kuitenkin painon kertomista jo tilausta muodostettaessa, mutta se on pääsääntöisesti vapaaehtoista. Painon voi siis jättää pois kokonaankin tai sen voi kertoa myös Shopifylle. 

Applikaation maksuasetukset

Mikä on maksukatto?
Käytön mukaan laskutettavissa Shopify-applikaatioissa on pakko asettaa kuukausittaiselle (30 päivän sykli, ei mene kalenterikuukausien mukaan) laskutukselle maksukatto, jonka yli menevää osaa ei veloiteta sinulta. Yli menevät maksut jäävät kuitenkin muistiin.

Mistä johtuu ilmoitus maksamattomista osoitetarroista?
Kun kuukausittainen maksukattosi on täynnä, voit edelleen käyttää applikaatiota mutta maksutilisi menee niiden verran miinukselle. 
Mikäli sinulla on liikaa maksamattomia tarroja, voimme sulkea applikaation.

Haluaisin ostaa koodia / designia Shopify-verkkokauppaani Shopify-ammattilaisilta.

Teemme koodia Shopifyn etuosassa, takaosassa ja kaikkialla välissä.
Ota rohkeasti yhteys info[at]kooditoimisto.fi.