Posti Shopify -app ohjeet

 
 
 

Osoitetarrat

Jos haluat kokeilla appia ilman Posti Smartship tunnuksia tai oikeita lähetyksiä, laita applikaation testitila päälle ja seuraa allaolevista ohjeista vain kohdat 5–10.

 

Hanki ensin Posti Smartship -tunnus

Käyttääkseen Posti SmartShipia sopimusasiakas tarvitsee tunnukset Postin asiointiportaaliin. Tunnukset voi tilata alla olevasta linkistä. as
http://www.posti.fi/yritysasiakkaat/lomakkeet/tunnustilaus.html

Uuteen Posti SmartShipiin kirjaudutaan Asiointiportaalin kautta:
http://www.posti.fi/yritysasiakkaat/asiointiportaali/

Ohessa lisäohjeita asiointiportaalin käyttöön:
http://www.posti.fi/yritysasiakkaat/asiointiportaali/palvelut-asiointitunnuksilla/index.html

Sopimusasiakas tilaa integraation Posti SmartShip-järjestelmän verkkokaupasta: 
Ohje sopimusasiakkaalle integraation tilaamiseksi ja aktivoimiseksi:

http://www.posti.fi/liitteet-yrityksille/ohjeet/posti-smartship-integraation-tilaaminen.pdf

Opastusvideo sopimusasiakkaalle integraation tilaamiseksi ja aktivoimiseksi:
https://www.youtube.com/watch?v=L7WlG0XlH10

Tarvittaessa yhteydessä Postin asiakaspalveluun.

 

1. Tilaa APIConnect-lisäpalvelu

Posti Smartship -tiliin liitettävä API-connect palvelu tarvitaan jotta voit luoda appimme tarvitseman API-avaimen.

Video-opastus

Odota, että sähköpostiisi tulee vahvistus siitä että palvelu on liitetty Smartship-tilillesi.

 
 

2. Luo Posti Smartship API-avain

 

Api-avain mahdollistaa yhteyden Posti Smartship Shopify applikaatiomme ja Posti Smartship -tilisi välillä.

  1. Katso opastusvideo alempaa.
  2. Käytä Developer-Idnä: 0050000037
  3. Kopioi talteen luomasi API-avaimen yhdistetty tunnus

Video-opastus

 

3. Etsi "logistiikan sopimustunnus"

Video-opastus

 

4. Lisää tiedot appin asetuksiin

Video-opastus

 

5. Luo ja liitä toimitustavat

Luo Shopifyn asetuksissa haluamasi toimitustavat. Valitse niille haluamasi nimet, hinnat sekä painorajoitukset. 
Liitä applikaatiomme asetuksissa Shopifyssä luomasi toimitustavat niitä vastaaviin Postin toimitustapoihin.

Video-opastus

 

6. Postiennakko

Jos haluat käyttää Postiennakkoa, luo Postiennakko -niminen 'Manual payment' -maksutapa.  Lisää tilinumerosi ja pankkisi BIC-koodi appimme asetuksiin.

Video-opastus

 

7. Laita puhelinnumero pakolliseksi

Osa Postin toimitustavoista vaatii Puhelinnumeron. 
Jos käytät puhelinnumeroa vaativaa toimitustapaa, kannattaa puhelinnumero antaminen asettaa pakolliseksi. 
Settings -> Checkout -> Form options -> Phone number (required)

Video-opastus

 

8. Luo ja tulosta osoitetarrat

Applikaatiossa on 2 eri nappia osoitetarrojen luomiselle.
Toinen vain luo osoitetarrat, toinen luo osoitetarrat, fulfillaa tilauksen ja lisää tilaukseen seurantakoodin. 

Tärkeä huom!
Fulfillaa Postin toimittamat tilaukset aina käyttäen "Luo osoitetarrat & Fulfill" -nappia, älä ikinä käyttäen Shopifyn omaa "Fulfill orders" -nappia. Tämä siksi, että "Luo osoitetarrat & Fulfill" -napilla fulfillaus huomaa jos kyseisten tilausten osoitetarrat on jo luotu aiemmin eikä luo osoitetarroja uudestaan, mutta fulfillaa tilaukset ja lisää niihin Postin seurantakoodin.
Shopifyn oma "Fulfill orders" ei lisää koskaan tilauksiin Postin seurantakoodia. 

Eli:

Video-opastus

 

Noutopisteet

Noutopisteet vaativat 'Carrier Services API' -ominaisuuden avaamisen. Jos käytössäsi on Shopify ($99/kk) tai Shopify basic ($99/kk) plan, pyydä Shopifyn tukea avaamaan'Carrier Services API' kauppaasi. Hinta on ilmainen jos maksat Shopify planiasi vuoden kerrallaan. 

Tämän jälkeen voit päättää montako lähtintä noutopistettä näytetään checkoutissa, paljonko noutopisteisiin lähetettävä toimitus maksaa asiakkaalle, ja asettaa ilmaisen toimituksen hintarajan.


 

Info

 

Mitä tarrakokoja voin käyttää Smartshipissä?

Tarjotut printtausformaatit ja niihin liittyvät tarrat:
1xSTE (110x190mm) ilman kuittausosaa, A5  —  laser-a5
107x225, kuittausosa keskellä — thermo 225
107x251mm kuittausosalla — thermo-se
Laser A4 (rahtikirjoille, tulliasiakirjoille ym.) — laser-a4

KUINKA VOIN LÄHETTÄÄ ASIAKKAALLENI SEURANTAKOODIN SÄHKÖPOSTITSE?

Lisää seuraava koodi (muokattuna haluamaasi muotoon) sähköpostitemplateen Settings -> Notifications -> Order confirmation:

Huom! Olemme tehneet valmiit suomenkieliset käännökset kaikkin Shopifyn sähköposti-templateihin. Jos copy-paste -valmiit valmiit käännökset kiinnostaa, ota yhteyttä info[at]kooditoimisto.fi.

 

Kuinka voin määrittää postiluukusta mahtuvien lähetysten (Pikkupaketti, Kirje) tilausten maksimikoot? Haluan että asiakkaat voivat tilata NÄILLÄ TOIMITUSTAVOILLa vain postiluukusta mahtuvia tuotteita.

Työstämme tätä ominaisuutta applikaatiossamme. Tarvitsemme vielä lisää palautetta siitä kuinka se kannattaa toteuttaa. Ota yhteyttä ja kerro miten haluaisit sen toteutettavan niin koodataan ominaisuus!

Tällä hetkellä monet asiakkaamme käyttävät seuraavaa ratkaisua:

  1. Laita postiluukusta mahtuvan toimitustavan maksimipainoksi Shopifyn asetuksissa tietty painomäärä, esim. 1kg. 
  2. Määritä postiluukusta mahtuvien tuotteiden painot sen mukaan montako niitä mahtuu postiluukusta kerralla. Jos niitä mahtuu 1kpl, laita painoksi 999g. Jos niitä mahtuu 2, laita painoksi 499g jne. 

Haluamme kuitenkin toteuttaa tähän hyvän ratkaisun, joten kaikki ideat otetaan vastaan.

Pitääkö jokaiselle tuotteelle antaa paino? Entä miten lisään paketin painon tilaukseen?

Tuotteille ei tarvitse antaa painoja sillä toimitukset punnitaan aina Postin päädyssä. Tämän takia myöskään paketin painoa ei tarvitse määritellä.
Saamamme vastaus Postilta:
”Posti mittaa ja punnitsee lajittelussa paketit, joten painon kertominen on vapaaehtoista, Suosittelemme kuitenkin painon kertomista jo tilausta muodostettaessa, mutta se on pääsääntöisesti vapaaehtoista. Painon voi siis jättää pois kokonaankin tai sen voi kertoa myös Shopifylle.